Chlapacze jako element wyposażenia nadkoli samochodów ciężarowych
Nadkola dużych samochodów ciężarowych muszą być wyposażone w chlapacze, które pozwalają ograniczyć strumień brudnej wody oraz błota pośniegowego, wyrzucany spod kół pojazdu na pobocze oraz na pojazdy jadące za składem i z naprzeciwka. W krajach Unii Europejskiej wymagane jest stosowanie również dodatkowych osłon przeciwrozbryzgowych w postaci mniejszych wkładek do chlapaczy.
Czy w ciężarówce zawsze muszą być chlapacze?
Kwestię stosowania urządzeń przeciwrozbryzgowych w samochodach ciężarowych reguluje unijna dyrektywa 91/226/EWG. Pojazdy klasy N3, a więc zaprojektowanie i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą powyżej 12 ton, a także przyczepy klas O3 i O4 (o maksymalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton) muszą posiadać chlapacze. Pojazdy z kategorii N1, N2 oraz O1 i O2 mogą, ale teoretycznie nie muszą być wyposażone w urządzenia przeciwrozbryzgowe. W praktyce zawsze lepiej je montować; zakup i montaż chlapacza to niewielki wydatek.
Budowa systemu przeciwrozbryzgowego
System przeciwrozbryzgowy kół samochodów ciężarowych buduje osłona koła, a więc błotnik, chlapacz oraz fartuch przeciwdeszczowy z urządzeniem przeciwrozbryzgowym. Mata przeciwrozbryzgowa może być również wbudowana w błotnik i przejąć funkcję chlapacza. Jeśli w danym pojeździe stosuje się wieloczęściowy system przeciwrozbryzgowy, między poszczególnymi elementami nie mogą znajdować się przestrzenie umożliwiające rozpryskiwanie wody podczas jazdy. Kolejna ważna zasada dotyczy podnoszonych osi – chlapacz musi zasłaniać wyłącznie opuszczone osie, a więc przy obciążeniu pojazdu.
Jak dobrać chlapacz do samochodu ciężarowego?
Samochody ciężarowe wyposażone są w chlapacze fabrycznie. W razie uszkodzenia elementów systemu przeciwrozbryzgowego właściciel może kupić oryginalne chlapacze lub tańsze zamienniki. Znalezienie pasującej części zamiennej nie powinno być problemem. W dobrych sklepach motoryzacyjnych można znaleźć je wśród wyrobów gumowych np. producenta Plastgumet. Wymiana chlapaczy jest prosta – nową osłonę przeciwbłotną należy przykręcić w miejscu po starym chlapaczu, korzystając z fabrycznych otworów w nadkolu.
Gumowe chlapacze do kół ciągników siodłowych i naczep mają za zadanie chronić przede wszystkim innych uczestników ruchu drogowego. Jednak ich stosowanie przynosi korzyści również kierowcy ciężarówki. Mniej wody pryskającej spod kół na ramę naczepy i budę ciągnika pozwala rzadziej odwiedzać myjnię, a przede wszystkim spowalnia korozję powodowaną wilgocią i agresywnym działaniem soli drogowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana