Czy warto regenerować rozrusznik i alternator?
Jednymi z podstawowych części wchodzących w skład instalacji elektrycznej samochodu są rozrusznik oraz alternator. Rozrusznik wprawia w ruch silnik samochodu. Alternator to prądnica prądu zmiennego. Jego głównym zadaniem jest ładowanie akumulatora rozruchowego, a także dostarczanie prądu do wszystkich urządzeń elektrycznych, jakie znajdują się w samochodzie. Kiedy jedna z tych części ulega awarii, w pierwszej kolejności myślimy o jej wymianie. Jednak nie zawsze jest to konieczne, ponieważ lepszym rozwiązaniem może okazać się regeneracja. Dlaczego warto regenerować rozrusznik i alternator?
Regeneracja a zakup rozrusznika
Kupno nowego rozrusznika wiąże się zazwyczaj ze sporym wydatkiem, dlatego wiele osób decyduje się na zakup części używanej. Takie rozwiązanie nie jest jednak polecane przez specjalistów, ponieważ zainwestowanie w używany rozrusznik nie da nam gwarancji tego, że jest on w dobrym stanie technicznym. W takiej sytuacji najkorzystniejsza będzie regeneracja rozrusznika.
Przeczytaj również: Regeneracja i naprawa alternatorów — co warto wiedzieć?
Regeneracja jest dużo tańsza niż zakup nowej części. Polega na wymianie niezbędnych elementów rozrusznika oraz wyczyszczeniu, pomalowaniu i zabezpieczeniu przed korozją części pozostałych. Specjaliści sprawdzają także rozrusznik przy pomocy specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Dzięki przeprowadzeniu regeneracji możemy mieć pewność, że rozrusznik jest w dobrym stanie technicznym i odpowiednio eksploatowany będzie działał jeszcze przez długi czas.
Regeneracja alternatora – zalety
Naprawa pojedynczych elementów alternatora nie jest opłacalna, ponieważ istnieje duże ryzyko, że po niedługim czasie znów pojawi się usterka. Właśnie dlatego zaleca się kompleksową regenerację, dzięki czemu zapłacimy o wiele mniej niż w przypadku zakupu nowej części.
Jak mówi specjalista z Auto Elektro Klima: Wymiana alternatora na nowy jest zazwyczaj ostatecznym rozwiązaniem. Jeżeli samochód zostanie oddany do warsztatu, kiedy tylko pojawią się pierwsze oznaki awarii tej części, wystarczające będzie przeprowadzenie regeneracji. Specjaliści wymienią uszkodzone części alternatora na nowe, a także odnowią te, które nadają się do naprawy. Dodatkowo zazwyczaj obudowa części jest piaskowana i malowana, a łożyska i regulatory podlegają wymianie.
Jak dbać o rozrusznik i alternator?
Po przeprowadzeniu regeneracji alternatora bądź rozrusznika warto zadbać o odpowiednią eksploatację, aby w miarę możliwości móc uniknąć kolejnych awarii. W przypadku alternatora warto wykonywać jego przegląd, a także sprawdzać zużycie podzespołów co 50 tysięcy km. Należy mieć na uwadze, że ta część jest dosyć czuła na wilgoć, a więc nie powinno się dopuszczać do jej zalania. Jeśli chodzi o rozrusznik, to szczególnie ważne jest odpowiednie eksploatowanie tej części podczas zimy, kiedy temperatury spadają poniżej zera. W takiej sytuacji po każdej próbie rozruchu należy cofnąć kluczyk w stacyjce i pozwolić odpocząć rozrusznikowi około minuty, zanim ponowimy rozruch.
Regeneracja rozrusznika i alternatora to o wiele korzystniejsze rozwiązanie niż wymiana części. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzimy pod względem finansowym, ale także będziemy mieli pewność, że fachowcy odpowiednio zadbają o poszczególne elementy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana