Czy warto usunąć z samochodu system AdBlue?
Choć system AdBlue odgrywa znaczącą rolę w ochronie środowiska, to jest również przyczyną wielu kłopotów właścicieli pojazdów, szczególnie ciężarowych. Liczne problemy z niedomaganiem instalacji zwłaszcza w sezonie zimowym zmusza kierowców do usuwania AdBlue. Zanim podejmiesz decyzję o jego wyłączeniu, przeczytaj i dowiedz się, czy rzeczywiście warto to zrobić.
Co to jest system SCR z AdBlue i jaką funkcję pełni?
SCR został wdrożony w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, głównie w samochodach ciężarowych i dostawczych. Jest to system selektywnej redukcji katalitycznej, czyli technologii, której głównym celem jest zredukowanie w gazach wylotowych emisji cząstek stałych i redukcja emisji tlenków azotu. Technologia ta wykorzystuje do przeprowadzania reakcji specjalny płyn AdBlue. Wbrew nazwie nie jest on niebieski, lecz przezroczysty. Nie jest dodatkiem do paliwa, lecz płynem, znajdującym się w osobnym zbiorniku, zabezpieczonym niebieską nakrętką, najczęściej oznaczoną napisem „AdBlue”. Chemicznie jest 32.5% roztworem mocznika w demineralizowanej wodzie. Podczas pracy silnika niewielka ilość AdBlue wtryskiwana jest do układu wydechowego. Tam dochodzi do połączenia mocznika ze szkodliwymi substancjami, przede wszystkim z tlenkami azotu. Produktami tej reakcji jest amoniak i dwutlenek węgla. Dalej spaliny trafiają do układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), w którym większość tlenków azotu zamienia się w nieszkodliwy azot i wodę.
Dlaczego warto usunąć AdBlue i jak to się robi?
Usuwanie AdBlue jest najlepszym sposobem na pozbycie się kłopotów z układem SCR. Problemy z AdBlue prześladują kierowców zwłaszcza zimą przy niskich temperaturach. Wówczas wodny roztwór mocznika może zamarzać i powodować nieprawidłowości w pracy silnika, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Inny problem związany jest z budową instalacji AdBlue. Zbiorniki oraz elementy dozujące płyn wykonane są z tworzyw sztucznych, wrażliwych na niskie temperatury. Mają one tendencje do pękania, co powoduje utratę płynu AdBlue. System przestaje działać i wprowadza samochód w stan awaryjny. Jak twierdzą specjaliści działającej w okolicach Staszowa i Buska Zdrój firmy tuningowej Performance Lab, jest to najważniejszy powód usuwania AdBlue. Dezaktywacja AdBlue polega na wyłączeniu systemu SCR przy pomocy sterownika z indywidualną mapą oraz optymalizacji oprogramowania sterownia silnika. Usunięcie systemu AdBlue nie wpływa na kulturę pracy silnika i w żaden sposób nie obniża jego osiągów ani nie utrudnia rozruchu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana