Dlaczego lepkość oleju silnikowego jest tak ważnym parametrem?
Oleje silnikowe to grupa produktów przemysłu petrochemicznego skierowana przede wszystkim do rynku motoryzacyjnego. Zaprojektowane i sprawdzane w laboratoriach oleje przygotowane są do wytężonej pracy i pełnej ochrony silników spalinowych. Muszą sprostać pracy zarówno w wyeksploatowanych silnikach starej generacji, jak i w nowoczesnych, wyrafinowanych technologicznie jednostkach napędowych. Przeczytaj, jak ważnym parametrem jest lepkość oleju.
„ Nowoczesne oleje silnikowe – wyjaśnia ekspert z firmy Buwar, która jest dystrybutorem olejów i kosmetyków samochodowych – składają w 80% się z tzw. bazy olejowej oraz z dodatków uszlachetniających, które stanowią pozostałe 20%. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych – oleje mineralne, które są pochodną ropy naftowej oraz syntetyczne, otrzymywane drogą syntezy chemiczne. Dobrej jakości baza olejowa jest bardzo ważna, natomiast o unikalności produktu i jego specyficznych cechach decydują ilość, rodzaj i wzajemne proporcje komponentów”.
Olej silnikowy – funkcje i zadania w paru słowach
Podstawowym zadaniem oleju pracującego w silnikach spalinowych jest smarowanie ruchomych części w szerokim zakresie temperatur. Odbywa się to dzięki tworzeniu się trwałego i odpornego filmu olejowego. Zdolność powstawania takiej powłoki jest ściśle związana z podstawową własnością oleju, jaką jest lepkość. Ale o tym później.
Drugą funkcją oleju jest odprowadzanie ciepła, jakie tworzy się w silniku podczas pracy szczególnie w takich elementach jak tłoki, panewki wału korbowego oraz wirnik turbosprężarki. Dlatego współczesne oleje, dzięki specjalny uszlachetniaczom mają wysoką temperaturę zapłonu oraz dużą stabilność temperaturową.
Nie można pominąć ważnej funkcji oleju, jaką jest utrzymanie silnika w czystości. Olej zapobiega odkładaniu się zanieczyszczeń, które zostają rozpuszczone w oleju i usuwane w momencie jego wymiany. Specjalne dodatki neutralizacją kwaśne produktów spalania oraz chronią przed korozją metalowe części silnika. Znaczącą rolę odgrywa olej silnikowy również w uszczelnianiu jego elementów. Zapewnia to odpowiednią kompresję i ogranicza spalanie oleju w cylindrze.
Lepkość – parametr skuteczności smarowania
Lepkość jest wielkością, która określa łatwość przepływu oleju w danej temperaturze. Im lepkość jest wyższa, tym olej przepływa wolniej. Niższa lepkość oznacza, że olej jest bardziej płynny i ma zdolność do szybszego spływania. Bardziej płynny olej ułatwia pracę pompie olejowej, szybciej krąży w układzie smarowania silnika i umożliwia łatwiejsze jego uruchomienie przy niskich temperaturach. Redukuje także tarcie od pierwszego momentu pracy silnika. Natomiast lubrykant o większej lepkości tworzy lepszy film olejowy w bardzo wysokich temperaturach i przy dużych obciążeniach. Najważniejszą sprawą podczas eksploatacji pojazdu jest stosowanie oleju o takiej lepkości, jaką zaleca producent.
Jak wybrać najlepszy olej?
Najważniejszym parametrem oleju silnikowego jest jego lepkość. Producenci silników dopuszczają stosowanie produktów o różnych lepkościach, choć zazwyczaj podają w instrukcji dokładne jego parametry. Lepkość jest wielkością odpowiadającą za gęstość, czyli tarcie wewnętrzne cząsteczek oleju.
Parametry lepkości oznacza się liczbami oraz literą W (od angielskiego słowa „winter”, czyli zima). Cyfry poprzedzające literę oznaczają płynność oleju w niskich temperaturach. Oleje oznaczone symbolami 0W, 5W 10W gwarantują szybki dopływ środka smarnego do wszystkich punktów silnika, nawet w bardzo niskich temperaturach. Liczby po łączniku charakteryzują lepkość olejów w wysokiej temperaturze. Im jest ona wyższa, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której olej nie traci swych właściwości smarnych, dlatego oleje oznaczone symbolami 40, 50 i 60 zapewniają właściwe smarowanie silnika w wysokich temperaturach otoczenia.
Bez względu na jakiekolwiek kalkulacje należy trzymać się ściśle zaleceń producenta pojazdów i nie ryzykować stosowania olejów o innej lepkości. Może to zakończyć się niedomaganiami silnika i jego przedwczesnym zużyciem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana