Jak naprawić wygięte felgi samochodowe?
Aluminiowe lub stalowe felgi zdobywają coraz więcej zwolenników. Nic w tym dziwnego, bo takie koło prezentuje się o wiele lepiej niż zwykłe i całe auto zyskuje na wyglądzie. Jednak z powodu nie najlepszego stanu dróg, felgi ulegają uszkodzeniom. Zmorą w tym przypadku są zbyt wysokie krawężniki albo wystające studzienki kanalizacyjne, a przede wszystkim zwykłe dziury w jezdni. Oczywiście felgi psuja się również przy kolizjach i wypadkach. Dlatego warto poznać sposób na ich naprawę.
Gdzie można naprawić uszkodzoną felgę?
Samodzielną naprawę można zaryzykować, gdy ma się doświadczenie na tym polu, jednak regenerację felgi lepiej powierzyć specjalistom. W dobrych firmach – oprócz napraw tego typu – zazwyczaj można wymienić koła, zmienić opony a także przeprowadzić ich wulkanizację. W takich miejscach można również dokonać drobnych napraw związanych z podwoziem lub układem hamulcowym.
Ocena stanu felgi
Przed przystąpieniem do naprawy felgi, warto najpierw ocenić skalę zniszczenia i przeliczyć spodziewane nakłady. Może się bowiem okazać, że naprawa będzie kosztowała więcej niż nowa felga. Wtedy bardziej opłaca się całkowita wymiana. Specjalista za pomocą profesjonalnych narzędzi, ocenia, czy warsztat jest w stanie przywrócić tej części poprzedni stan. Ze względów bezpieczeństwa, nie można wypuścić z zakładu naprawczego felgi, która nie jest w pełni bezpieczna.
Proces naprawy
Najczęstszy rodzaj uszkodzeń w felgach stalowych i aluminiowych, to ubytki masy i odkształcenia. To, czy naprawa będzie uzasadniona, zależy od stopnia zniszczenia. Naprawa felg – zwłaszcza, gdy ranty są w widoczny sposób wygięte, zawsze będzie polegała na przywróceniu im prawidłowej geometrii.
Do prostowania rantów używa się urządzenia z rozpierakami hydraulicznymi, które są pomocne przy przywracaniu pierwotnych kształtów. Przy samej naprawie, mechanik nie polega na swoim oku, tylko używa precyzyjnych komputerowych urządzeń pomiarowych.
– Jeżeli w feldze są ubytki, najpierw likwiduje się je za pomocą tak zwanego napawania. Istotą tego procesu jest dospawanie brakujących fragmentów metalu. Do takich czynności używane są spawarki do aluminium lub zwykłe, na których można spawać metodą TIG – wyjaśnia przedstawiciel firmy GENT. Polega to na nanoszeniu fragmentów metalu w odpowiednie miejsce. Fachowe spawanie nie jest czynnością, którą każdy potrafi, więc jakość odnowionej felgi zależy od specjalisty.
Ostatni etap to przywrócenie feldze prawidłowego kształtu. Po przeprowadzeniu tej czynności można mieć pewność, że rant utrzyma oponę w odpowiedniej pozycji. Po wszystkim warto zabezpieczyć powierzchnię przed działaniem czynników zewnętrznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana