Jak przygotować quada do sezonu przeprawowego?
Okazjonalna jazda quadem ma się nijak do prawdziwej kilkudniowej przeprawy. Nieoczekiwane sytuacje wymagają od Ciebie improwizacji na wielu płaszczyznach. Tym bardziej musisz bazować na sprawdzonym i odpowiednio przygotowanym quadzie, który Cię nie zawiedzie. Trudno o satysfakcję z jazdy, gdy masz do dyspozycji niesprawny sprzęt. Jak o niego zadbać przed sezonem?
Sezon przeprawowy a przygotowanie quada
Fachowcy z MotoPasja24 w woj. lubelskim podkreślają, że kluczem do adrenaliny i frajdy jest regularny serwis. Zwykle odbywa się on według harmonogramu określonego w książce gwarancyjnej po zakupie nowego sprzętu. Jeżeli jednak dysponujesz maszyną używaną, najlepiej jest poddawać ją serwisowi w profesjonalnym warsztacie raz na 1000 km. Oczywiście po każdej przejażdżce i przed wyskoczeniem w teren dokładnie sprawdź stan quada. To pozwoli ci na dostrzeżenie i wyeliminowanie zawczasu wszystkich zaczątków zużycia lub usterek.
Przeczytaj również: Jaką funkcję pełnią oleje przekładniowo-hydrauliczne?
Co należy zrobić w quadzie przed sezonem przeprawowym?
Maszyny ATV dostają ostre baty w terenie, więc podstawą jest dbanie o odpowiedni poziom i jakość oleju silnikowego oraz przekładniowego. Wymienia się go regularnie przy każdym cyklicznym serwisie, zarówno w jednostce napędowej, jak i dyferencjałach. Poza tym taki serwis quada powinien obejmować ustawianie luzu zaworowego, pomiar kompresji, czy sprawdzenie poprawności działania zawieszenia. Jeżeli w tych elementach zostaną zauważone nieprawidłowości, konieczne może być wykonanie remontu lub wymiany pewnych podzespołów. Lepiej zrobić to wcześniej niż martwić się o potencjalne usterki w trakcie przeprawy.
Jak przygotować układ hamulcowy i kierowniczy przed przeprawami?
Jazda z maksymalną prędkością jest ekscytująca, ale niesie za sobą konieczność wyhamowania quada i kontrolowanie go. Dlatego układ hamulcowy oraz kierowniczy powinny być w nienagannym stanie. Absolutna podstawa to sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego oraz ewentualne wycieki z przewodów i elementów pracujących. Jeśli siła hamowania nie jest właściwa lub quad „bierze” nie na wszystkie koła osi, należy sprawdzić stan samych hamulców. Kolejna sprawa to występowanie luzów w układzie kierowniczym. Konieczne jest ich szybkie wyeliminowanie, by nie narazić się na złamanie stabilizatorów czy końcówki drążka, a w konsekwencji zgubienie koła.
Tylko wsparcie profesjonalnego serwisu jest gwarantem sukcesu na przeprawach. Przygotuj więc swój sprzęt przed sezonem i dbaj o niego w jego trakcie. Pamiętaj też o podstawowym wyposażeniu na przeprawach, by nic nie było Cię w stanie zaskoczyć!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana