Artykuł sponsorowany

Jak serwisować naczepy?

Jak serwisować naczepy?

Troska o zachowanie naczep w dobrym stanie wymaga znalezienia odpowiedniego serwisu, który specjalizuje się w ich naprawach, ale również szerokiego dostępu do części do naczep. W artykule przyjrzymy się bliżej rodzajom używanych naczep oraz montowanym w nich układom i sprawdzimy, jakie wymagania powinien spełniać dobry serwis. Zapraszamy do lektury!

Możliwości działania każdej firmy przewozowej zależą w znacznej mierze od floty pojazdów, które ma ona do swej dyspozycji. Przewoźnik musi dostosować rodzaj wykorzystywanych środków transportu do zleceń, jakie ma zamiar obsługiwać, jednak dla zapewnienia ciągłości świadczenia swoich usług musi również zadbać o stan techniczny używanego sprzętu. W przypadku przewozów długodystansowych oraz transportu specjalnego najczęściej wykorzystywane są pojazdy członowe, czyli ciągniki siodłowe z naczepami.

Ponieważ gotowość do pracy zależy w równej mierze od prawidłowego funkcjonowania obu elementów, firma zajmująca się usługami transportowymi powinna poświęcać uwagę zarówno regularnym przeglądom i naprawom ciężarówek, jak i serwisowaniu naczep.

Co wiąże się z serwisowaniem naczep?

Wprawdzie konstrukcja typowej naczepy jest mniej złożona niż samochodu ciężarowego, ale wymaga ona równie starannego serwisu i dostępu do szerokiej gamy części do naczep. Warto pamiętać, że choć koszt zakupu naczepy jest z reguły niższy niż ciągnika siodłowego – to od tej zasady zdarzają się wyjątki, np. w przypadku niektórych naczep do transportu szkła czy przewozów ponadgabarytowych – są one dość drogie, a pokonując takie same dystanse jak ciężarówki, będą w podobnym stopniu narażone na uszkodzenia i zużycie.

Stan techniczny naczepy wpływa na bezpieczeństwo przewozów, dlatego również naczepy są objęte obowiązkowymi przeglądami, a często także skrupulatnie badane przez uprawnione służby – ITD oraz Policję. Szczególnie ważny jest stan układu hamulcowego, zawieszenia i ogumienia oraz oświetlenia. Kondycja naczepy ma także znaczenie dla wydatków związanych z eksploatacją całego zestawu – np. naczepa ze źle ustawioną zbieżnością będzie stawiała dodatkowy opór, zwiększając zużycie paliwa i powodując większe obciążenie ciągnika.

Obsługą serwisową naczep i ich przeglądami technicznymi związanymi z kontrolą ogumienia, pneumatyki czy hamulców zajmują się albo firmy wykonujące przeglądy i naprawy ciągników siodłowych, albo wyspecjalizowane przedsiębiorstwa. Ta pierwsza sytuacja ma miejsce głównie w przypadku naczep standardowych – szczególnie klasycznych plandek lub kurtyn czy prostych skrzyń ładunkowych i platform. Wyspecjalizowany serwis na ogół zajmuje się naczepami specjalnymi z uwagi na nagromadzenie w nich dodatkowych układów wymagających kompetencji z zakresu zaawansowanej hydrauliki siłowej lub chłodnictwa. Wielu producentów naczep tworzy sieci autoryzowanych przez siebie warsztatów, gwarantujących obsługę ich sprzętu. Niektóre serwisy, podobnie jak w przypadku ciągników siodłowych i ciężarówek, obsługują więcej niż jedną markę. Najbardziej złożone konstrukcje są jednak zwykle obsługiwane bezpośrednio przez serwisy fabryczne, np. przy naczepach cysternach służących do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Jeśli chodzi o najczęstsze czynności serwisowe konieczne przy dbaniu o utrzymanie naczep w należytym stanie technicznym, to obejmują one przede wszystkim obsługę układu hamulcowego. Warto pamiętać, że tarcze hamulcowe i klocki zużywają się w naczepach w dość szybkim tempie, z uwagi na rozkład przewożonej masy – podpowiada ekspert z firmy MARTEX, specjalizującej się w sprzedaży części zamiennych do samochodów ciężarowych.

Wraz z przebytymi kilometrami pojawia się także konieczność wymiany ogumienia, a nierzadko także prostowania lub zmiany felg z uwagi na możliwe uszkodzenia wskutek odkształceń powstających po najechaniu na nierówność czy wpadnięciu w wyłom w jezdni. Bardziej narażone na tego rodzaju uszkodzenia będą zwykle naczepy eksploatowane na krótszych dystansach i gorszych drogach niższej kategorii.

Ważna będzie kontrola miechów zawieszenia – znaczne obciążenie ładunkiem w połączeniu z nie zawsze najlepszym stanem dróg prowadzi do ich przyspieszonego zużycia. W ramach obsługi doraźnej na ogół sprawdzany jest stan oświetlenia. Naczepy, tak jak wszystkie pojazdy, wraz z przebiegiem wymagają też kontroli zużycia elementów zawieszenia takich, jak sworznie i tuleje. Z czasem wymiany mogą potrzebować łożyska. Konieczne będzie też pamiętanie o ustawianiu właściwej geometrii kół, co ma bardzo duże znaczenie dla tempa zużywania się opon.

Serwisowanie naczep to również wiele napraw bieżących związanych ze stanem mocowań, burt czy wszelkiego rodzaju zaczepów. Często niezbędna jest także wymiana plandek lub firanek czy innych elementów zabezpieczających. Zabiegów tego rodzaju wymagają także naczepy specjalistyczne, w których konieczna będzie np. zmiana czynnika hydraulicznego i jego filtra czy wymiana czynnika chłodniczego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.