Jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?
Możliwość zatrzymania pojazdu w razie gwałtownej zmiany sytuacji na drodze, a także szybkiego zmniejszenia prędkości jazdy jest kluczowa dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Powoduje to, że sprawne działanie systemu hamulcowego należy do najważniejszych czynników przesądzających o właściwym stanie technicznym auta. Elementem, który wymaga szczególnej troski, są klocki hamulcowe, a o ich okresowej wymianie nie powinno się zapominać.
Jak działa układ hamulcowy?
Nowoczesne systemy hamulcowe to w samochodach osobowych urządzenia działające za sprawą układu hydraulicznego, który po naciśnięciu pedału hamulca powoduje przesunięcie tłoczków i przemieszczenie zacisków, a tym samym zbliżenie klocków hamulcowych przytwierdzonych do elementów zawieszenia do tarcz hamulcowych, zamontowanych tak, iż są połączone z obracającymi się piastami. Tarcie pojawiające się między klockami a tarczami powoduje spowolnienie obrotów kół, a tym samym zmniejszenie prędkości. Ze względu na zasadę działania hamulców klocki, na których znajdują się specjalne okładziny cierne, muszą być regularnie wymieniane, ponieważ ich powierzchnia ulega podczas pracy ciągłemu ścieraniu. Czynność ta może być wykonana w serwisie samochodowym wykonującym okresowy przegląd polegający na wymianie oleju czy filtrów. Co jakiś czas należy też wymienić tarcze.
W jaki sposób montuje się klocki hamulcowe?
Wymiana klocków hamulcowych wymaga demontażu kół, pojazd musi więc zostać umieszczony na podnośniku. Sama procedura polega na odkręceniu zacisków hamulcowych, a następnie zdjęciu starych okładzin i przykręceniu nowych po ich właściwym ustawieniu. Do obsługi hamulców wymagane są specjalistyczne zestawy narzędzi, a samej czynności towarzyszy sprawdzenie prawidłowej pracy zacisków, tłoczków i prowadnic, po których się przemieszczają, jak również szczelności przewodów hamulcowych. Nie można zapominać, że założenie klocków oznacza konieczność „dotarcia się” elementów układu. Po odebraniu auta z warsztatu niezbędne będzie więc kilkukrotne mocniejsze hamowanie, które umożliwi właściwe „ułożenie się” klocków. Wymianą klocków hamulcowych zajmuje się m.in. firma Diesel Serwis z Piły, specjalizująca się w obsłudze i regeneracji turbosprężarek, wtryskiwaczy oraz pomp paliwa, a także filtrów DFP/FAP.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana