Jaki jest koszt instalacji LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim?
Instalacja LPG nie nadaje się do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa! Taka opinia jeszcze do niedawna była bardzo powszechna. Okazuje się, że rzeczywistość jest zupełnie inna, a rzekome problemy wynikały wyłącznie z niewłaściwego doboru poszczególnych komponentów. Instalacje LPG można montować w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem. Wymaga to jednak wyboru odpowiedniego układu zasilania LPG.
Dlaczego bezpośredni wtrysk wymaga specjalnego układu zasilania LPG?
Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczane są symbolami TSI, FSI, TFSI, GDI, T-GDI, EcoBoost, SkyActiv, DISI, JTS, TBI, SIDI, DIG, DIG-T oaz TCE. Zastosowanie tej technologii zostało niejako wymuszone przez ograniczenia emisji spalin. Dlatego producenci wprowadzili do swoich pojazdów jednostki napędowe wyposażone w sekwencyjne układy wtrysku benzyny. Ich zadaniem jest podawanie paliwa bezpośrednio do komór spalania.
Przeczytaj również: Jak dbać o instalację LPG zimą?
Silniki z bezpośrednim wtryskiem wymagają założenia odpowiednio przygotowanego układu zasilania gazem. Nie można w nich stosować instalacji do silników z wtryskiem pośrednim. Wynika to ze specyfiki działania. W chwili przejścia na zasilanie LPG wyłączane są wtryskiwacze benzynowe. W jednostce napędowej z bezpośrednim wtryskiem są one umieszczone w komorze spalania. To powoduje narażenie wtryskiwaczy na działanie wysokich temperatur. Przepływająca benzyna chłodzi je i usuwa z końcówek produkty spalania. Wyłączenie wtryskiwaczy w silniku z wtryskiem bezpośrednim doprowadziłoby do ich szybkiego uszkodzenia.
Przeczytaj również: Dlaczego przegląd instalacji gazowe w aucie jest tak ważny?
Jaka instalacja LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa?
Aktualnie możemy wyróżnić dwa typy instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem:
- układ z pośrednim wtryskiem LPG w fazie lotnej,
- układ z bezpośrednim wtryskiem LPG w fazie ciekłej.
Najpopularniejszym jest pierwszy z układów. Tego typu instalacje dostarcza firma ALEX z Białegostoku, producent samochodowych instalacji gazowych. Sterownik układu dawkuje LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. Ponadto uruchamia wtryskiwacze benzynowe i w konsekwencji wykonuje dotrysk benzyny, która chroni wtryskiwacze przed uszkodzeniem. Silnik z bezpośrednim wtryskiem wyposażony w tego typu instalację podczas pracy na gazie zużywa jednocześnie niewielkie ilości benzyny. Koszt instalacji dotryskowej oscyluje w granicach 4000-6000 złotych.
Przeczytaj również: Jak działają instalacje LPG do bezpośredniego wtrysku?
Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszy się system bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej. Tego typu instalacja wykorzystuje wtryskiwacze benzynowe do wtrysku LPG w fazie ciekłej bezpośrednio do komór spalania. W tym przypadku wtryskiwacze również działają przez cały czas, ale zmienia się przepływające przez nie paliwo. Jednostka napędowa pracując na gazie, zużywa tylko LPG. Koszt instalacji z bezpośrednim wtryskiem w fazie ciekłej to wydatek rzędu 9000 złotych.
W przypadku instalacji dotryskowych warto zwrócić uwagę na ilość benzyny zużywanej do chłodzenia wtryskiwaczy podczas pracy na LPG. Średniej jakości instalacje zużywają nawet 20-30% paliwa. Wysokiej klasy sterowniki osiągają zużycie na poziomie 5-10% benzyny. Przekłada się to na koszty eksploatacji i skalę oszczędności wynikających z montażu zasilania LPG. Można je łatwo policzyć, wykorzystując kalkulator instalacji gazowej.
Cena instalacji gazowej w autach z wtryskiem bezpośrednim jest wyższa od układów LPG dla jednostek napędowych z wtryskiem pośrednim. Nawet pomimo wyższych kosztów zasilanie LPG jest w dalszym ciągu bardzo opłacalnym wyborem, który generuje miesięczne oszczędności sięgające nawet kilkuset złotych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana