Jakie problemy z turbosprężarkami pojawiają się najczęściej?
Turbosprężarki odgrywają istotną rolę w samochodach, odpowiadają bowiem za zwiększenie mocy silnika i momentu obrotowego. Choć odznaczają się trwałością, od czasu do czasu doznają uszkodzeń. Z tego powodu ważne jest, aby wiedzieć, jakie są najpowszechniejsze problemy z nimi związane. W poniższym artykule przedstawiamy usterki turbosprężarek, z którymi właściciele aut borykają się najczęściej.
Jaką funkcję pełni turbosprężarka?
Turbosprężarka to element stosowany w samochodach wyposażonych w silnik spalinowy. Jej główną funkcją jest zwiększanie ilości powietrza dostarczanego do silnika, co przekłada się na większą moc i moment obrotowy. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wyższej prędkości oraz lepszego przyspieszenia pojazdu. Warto dodać, że turbosprężarka jest elementem, który wymaga regularnej konserwacji i odpowiedniej eksploatacji. W przypadku nieprawidłowego użytkowania może dojść do uszkodzenia samej sprężarki lub innych elementów silnika. Co więcej, niektóre modele samochodów wyposażone w to urządzenie wymagają stosowania specjalnego oleju silnikowego, co również należy brać pod uwagę przy eksploatacji pojazdu.
Awarie turbosprężarek
Nie zawsze właścicielce lub właścicielowi auta uda się uniknąć mniej lub bardziej poważnego uszkodzenia turbosprężarki. Dlatego warto wiedzieć, że do najczęstszych awarii tego urządzenia należą:
problemy ze smarowaniem,
uszkodzenia wirnika,
wycieki oleju,
przekroczenia prędkości obrotowej.
Pierwsze ze wspomnianych usterek, czyli problemy ze smarowaniem często wynikają z niedostatecznego czy nieprawidłowego przepływu oleju. To powoduje zwiększone zużycie łożysk oraz osi wirniki. Natomiast uszkodzony wirnik może być skutkiem dostania się do turbosprężarki ciała obcego. Często też jest wynikiem nadmiernego zużycia części, wad produkcyjnych lub zbyt wysokiej temperatury pracy podzespołu.
Pracownicy warsztatów takich jak Turbo-Tech z Łodzi często mają do czynienia z różnymi uszkodzeniami turbosprężarek. Do powszechnych problemów należą też wycieki oleju, które mogą wynikać z uszkodzenia uszczelek lub pęknięcia obudowy urządzenia. Powodują przenikanie oleju do układu dolotowego i wydechowego. Ostatnią z awarii wymienionych powyżej jest przekroczenie prędkości obrotowej. Najczęściej dochodzi do niego z powodu nieprawidłowego tuningu i nadmiernego zużycia łożysk oraz innych elementów mechanicznych. Zlekceważenie tej usterki spowoduje pojawianie się poważniejszej awarii kosztownej w naprawie. Warto, zatem zadbać o regularne serwisowanie i wymianę elementów, aby minimalizować to ryzyko.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana