Kiedy i jak często najlepiej wymieniać płyn chłodniczy?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważną kwestią jest regularna wymiana płynu chłodniczego. Z czasem jego właściwości się zmieniają, a to oznacza, że coraz mniej przejmuje on energię cieplną z jednostki napędowej pojazdu. W efekcie dochodzi do niezwykle kosztownych awarii związanych z przegrzaniem silnika. Podpowiadamy zatem, co ile wymieniać płyn chłodniczych w pojazdach?
Okres wymiany a rodzaj stosowanego płynu chłodniczego
Czas wymiany płynu chłodniczego jest przede wszystkim uzależniony od jego rodzaju. Wyróżnia się trzy typy:
IAT – płyny chłodnicze wykorzystujące sole organiczne do ochrony antykorozyjnej silnika. Są to najtańsze na rynku produkty. Zaleca się ich stosowanie jedynie w przypadku pojazdów z żeliwnym blokiem silnika. Ten rodzaj płynów trzeba wymieniać co dwa lata.
Przeczytaj również: Z jakich prac składa się regeneracja siłowników?
OAT – płyny chłodnicze do ochrony antykorozyjnej silnika wykorzystują kwasy organiczne, dlatego nie mogą być stosowane w przypadku pojazdów, które mają łączenia lutowane lub zawierają elementy mosiężne lub miedziane. Płyny OAT trzeba wymieniać co pięć lat.
Przeczytaj również: Jak działa klimatyzacja w samochodzie i jak dbać o jej sprawność?
HOAT – są to płyny chłodnicze w technologii hybrydowej, które zawierają zarówno krzemiany (sole), jak i kwasy organiczne. Są one bardziej wydajne niż IAT oraz bezpieczniejsze dla starszych modeli pojazdów. Należy je wymieniać co pięć lat.
Przeczytaj również: Objawy wskazujące na konieczność wymiany świec żarowych w aucie
Kiedy chłodnica zostanie zalana nieprawidłowym rodzajem płynu, wtedy najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do serwisu chłodnic, gdzie odbędzie się diagnostyka, która umożliwi ocenę ewentualnych uszkodzeń.
Samodzielna wymiana płynu chłodniczego czy usługi serwisu
Wymiana płynu chłodniczego w serwisie to koszt pomiędzy 80 a 160 zł. Cena uzależniona jest od rodzaju płynu oraz budowy chłodnicy. Alternatywą jest samodzielna wymiana płynu chłodniczego. Jednakże, by przeprowadzić ją prawidłowo, nie wystarczy wylać stary płyn i zalać nowym. W wielu przypadkach zmieszanie ze sobą płynów różnych generacji może znacznie obniżyć właściwości świeżo nalanego, co w efekcie przyczyni się do złej oceny czasu pozostałego do wymiany i awarii silnika.
Dlatego przepracowanego chłodziwa trzeba pozbyć się w pełni, tak by jego resztki nie zanieczyściły nowego płynu. W tym celu należy otworzyć zawory nagrzewnicy i przepłukać układ chłodzący za pomocą mieszaniny wody oraz preparatu czyszczącego. W ten sposób można oczyścić elementy układu i po zakończeniu prac, zamknąć zawory i nalać świeży płyn. W przypadku, gdy nie mamy żadnego doświadczenia z wymianą płynu chłodniczego, wtedy lepszym rozwiązaniem jest udanie się do specjalistów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana