Kiedy nie obejdzie się bez wymiany silnika samochodowego na nowy?
Kiedy trzeba wymienić silnik samochodowy na nowy? Sytuacji, w której kierowca musi zmierzyć się z tak poważną decyzją, jak zakup i zamontowanie nowego serca swojego pojazdu, nie da się przewidzieć. Głównym zadaniem tego artykułu jest pomoc w rozpoznaniu sygnałów problemów z silnikiem oraz określenie momentu, kiedy już naprawa nie jest możliwa, a jedynym wyjściem jest inwestycja w nową jednostkę napędową.
Objawy problemów z silnikiem samochodowym
Pierwszym etapem diagnozy stanu technicznego silnika jest rozpoznanie objawów świadczących o ewentualnych kłopotach. Należy zwrócić uwagę na sygnały, które może wysyłać nasz samochód, takie jak niepokojące dźwięki, zmiany w zachowaniu jednostki napędowej czy nieprawidłowości podczas jazdy. Jednym z najczęstszych objawów problemów z silnikiem jest nadmierna emisja dymu spod maski auta. W przypadku białego dymu może to świadczyć o uszkodzeniu uszczelek głowicy lub innych elementów układu chłodzenia. Czarny dym natomiast może być wynikiem niewłaściwej pracy układu paliwowego czy niedopalonej mieszanki powietrza i paliwa.
Przeczytaj również: Kiedy głowica wymaga regeneracji, kiedy naprawy, a kiedy wymiany?
Kolejnym symptomem jest tzw. "stukanie" silnika, które może wskazywać na problemy z korbowodem, zaworami czy łożyskami. Również niepokojące może być nagłe spadki mocy silnika, trudności z uruchomieniem pojazdu czy zwiększone zużycie paliwa, które mogą świadczyć o poważniejszych usterek.
Kiedy silnika nie da się naprawić?
Czasami, pomimo prób naprawy i wymiany poszczególnych części, okazuje się, że dalsze utrzymanie sprawności silnika jest niemożliwe. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi nowa jednostka napędowa – warto jednak dobrze się zastanowić nad swoją decyzją, gdyż wiąże się ona z kosztowną inwestycją. Jednym z kluczowych momentów kiedy naprawa jest niemożliwa jest całkowite uszkodzenie tłoków lub cylindrów. Wówczas zostanie naruszona szczelność komory spalania, co uniemożliwi prawidłowe działanie silnika. Również zużycie łożysk wału korbowego do takiego stopnia, że nie są one już w stanie utrzymać równomiernego ruchu korbowodu, wymaga wymiany całego silnika np. w serwisie Iveco we Wrocławiu.
Warto również rozważyć zakup nowego silnika w przypadku poważnych problemów ze szkieletem żeliwnym, na którym bazuje blok silnika, lub gdy uszkodzone są ważne elementy takie jak wał korbowy czy głowica. W takim przypadku koszty naprawy mogą przekroczyć wartość pojazdu, co sprawia, że inwestycja w nową jednostkę napędową jest bardziej opłacalna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana