Artykuł sponsorowany

Które części samochodowe wymienia się najczęściej?

Które części samochodowe wymienia się najczęściej?

Sprawność samochodu wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale w szczególności na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. W trosce o dobrą kondycję samochodu warto systematycznie wymieniać oleje oraz filtry, płyny eksploatacyjne czy elementy układu hamulcowego – zaniechanie może bowiem prowadzić do kosztownych w naprawie usterek lub, co gorsza – zagrażać bezpieczeństwu. Które części samochodowe warto regularnie wymieniać?

Olej silnikowy i filtry

Prawidłowy stan i parametry oleju silnikowego znacznie wpływają na poprawną pracę jednostki napędowej – olej pełni bowiem szereg istotnych funkcji: smaruje ruchome elementy silnika, chroni przed korozją, reguluje temperaturę. W celu zachowania odpowiednich parametrów, olej silnikowy należy wymieniać najlepiej raz w roku lub co 10 tys. km. – w zależności, od tego, co nastąpi szybciej. Wymiany oleju z filtrem należy dokonać również po zakupie używanego samochodu – o ile poprzedni właściciel nie przedstawi dowodu wymiany.

Jak podkreśla specjalista z Carwit, sklepu motoryzacyjnego w Szczecinie, oferującego szeroki wybór profesjonalnych części samochodowych różnych marek: Każda wymiana oleju powinna obejmować także zmianę filtra oleju, którego stan jest niezmiernie ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu – oczyszcza on bowiem olej z cząsteczek ścieru metalowego, kurzu oraz sadzy powstałej wskutek nie spalonego paliwa. Zaniechanie wymiany oleju oraz filtra prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, a w konsekwencji też do znacznego obniżenia wydajności silnika. W ekstremalnych przypadkach, niewymienienie oleju na czas oraz brak troski o jego właściwy stan i poziom, może skutkować zatarciem silnika.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem podlegającym cyklicznej wymianie jest filtr powietrza, którego główną rolą jest wychwytywanie drobinek kurzu, pyłu oraz innych zanieczyszczeń oraz zapobieganie przedostawaniu się ich do komór spalania i cylindrów. Zanieczyszczenie filtra sprawia, że do silnika trafia mniej powietrza, przez co zauważyć można spadek mocy przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Filtr powietrza, szczególnie, gdy poruszamy się w mieście lub nasze auto wyposażone jest w instalację gazową, warto wymieniać systematycznie raz w roku lub po przejechaniu 15-20 tys. km.

Filtr paliwa służący do oczyszczania paliwa, charakteryzuje się dość dużą trwałością, dlatego jego wymianę zaleca się, w zależności od producenta, po przejechaniu 15-50 tys. km.

Istotną częścią samochodową, podlegającą cyklicznej wymianie, mającą za zadanie oczyszczanie powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu, jest filtr kabiny. Zatrzymuje on większość kurzu, pyłków, dymu oraz innych zanieczyszczeń, które podczas jazdy mogą gromadzić się we wnętrzu kabiny samochodu. Specjaliści zalecają wymianę filtra kabiny nie rzadziej niż raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km.

Elementy układu zapłonowego

Układ zapłonowy składający się ze świec zapłonowych (lub żarowych), przewodów, aparatu zapłonowego oraz cewki ma istotny wpływ na pracę silnika. Niestety bywa, że elementy układu ulegają awariom: do najczęstszych zaliczyć można zalanie świec, pęknięcie kabli czy uszkodzenie cewki. O wystąpieniu jednej z tych usterek może świadczyć szereg objawów, których nie sposób nie zauważyć: jest to między innymi szarpanie silnika lub problem z jego uruchomieniem, problemy z przyspieszeniem lub utrata mocy. Najszybciej zużywają się świece zapłonowe, dlatego też specjaliści zalecają regularną ich wymianę – nie rzadziej niż co 50 tys. km., a w przypadku samochodów zasilanych gazem – po przejechaniu 25 tys. km. Tuż po świecach to przewody zapłonowe ulegają szybkiemu zużyciu, dlatego też eksperci zalecają regularną kontrolę ich stanu, w poszukiwaniu ewentualnych pęknięć. Jeśli ich nie stwierdzimy, warto wymienić je przy okazji wymiany świec, nie rzadziej niż co 50 tys. km.

Płyny eksploatacyjne

Płyny eksploatacyjne w postaci wspomnianego na początku oleju silnikowego, oleju przekładniowego, płynu chłodzącego i płynu hamulcowego pełnią w samochodzie wiele istotnych funkcji: od chłodzenia, przez smarowanie czy wywieranie wpływu na pozostałe podzespoły (w przypadku płynu hamulcowego, który wywiera nacisk na tłoczki, przez co pośrednio umożliwia hamowanie). Dlatego też systematyczna wymiana płynów eksploatacyjnych jest niezmiernie istotna – zapobiega ona bowiem kosztownym usterkom, na które narażamy samochód w przypadku zaniechania.

Elementy rozrządu

Elementy wchodzące w skład zestawu rozrządu to pasek (lub łańcuch), koła pasowe (lub zębate), rolki prowadzące i napinacze. Rozrząd odpowiada za płynną i poprawną pracę układu tłokowo-korbowego. Elementem, który najszybciej w tym układzie będzie wymagał wymiany, jest pasek rozrządu. Wszelkie pęknięcia zauważone na jego gumowej powierzchni lub brakujące zęby czy zaolejenie, kwalifikują go do natychmiastowej wymiany. Elementy rozrządu to jedne z eksploatacyjnych auto części, o których wymianie nie należy zapominać, bo – mimo, że czasem nie należy ona do najtańszych – jej zaniechanie może doprowadzić do znacznie kosztowniejszych w naprawie, usterek. W przypadku układu napędzanego z pomocą paska, specjaliści zalecają wymianę paska (oraz często przy okazji także napinaczy i rolek) po przejechaniu 50-120 tys. km. Lub co 5 lat, a także po zakupie używanego samochodu.

Elementy układu zawieszenia

Uszkodzone zawieszenie w aucie może dać nam o sobie znać stukami z okolic kół lub wrażeniem „pływania” samochodu po drodze oraz bez wątpienia – gorszym prowadzeniem. Wśród najszybciej zużywających się elementów zawieszenia wymienić warto sworznie, łączące wahacz ze zwrotnicą. Ulegają one awarii najczęściej wskutek jazdy po nierównościach na dłuższym odcinku drogi. W układzie zawieszenia częstym usterkom ulegają także końcówki drążka kierowniczego oraz łączniki i gumy stabilizatora. Ponadto także główne elementy w postaci wahaczy, w które wmontowane są tuleje oraz sworznie. Bywa, że tulejki oraz sworznie wprasowane są w wahacz na stałe – wtedy, w sytuacji usterki jednej z tych części, będziemy zmuszeni wymienić cały wahacz.

Części układu hamulcowego

Elementy układu hamulcowego również należą do najczęściej wymienianych auto części. Najszybciej zużywają się klocki hamulcowe, które zależnie od użytego w ich produkcji materiału ciernego oraz stylu jazdy, mogą podlegać wymianie nawet po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów. Ze względu na ważną rolę, jaką pełni układ hamulcowy, warto zainwestować w wysokiej jakości klocki hamulcowe, które zapewnią nam nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort w czasie hamowania.

Tarcze hamulcowe, do których przyciskane są klocki podczas hamowania zużywają się poprzez ścieranie, przez co z czasem stają się coraz cieńsze. Czasem też, pod wpływem różnych czynników lub niskiej jakości elementu, może dojść do deformacji ich powierzchni, co również uniemożliwia prawidłową pracę układu hamulcowego. Eksperci zalecają wymianę tarcz hamulcowych zwykle po przejechaniu 70-80 tys. km., jednak zużycie tych części zależy w dużej mierze od ich typu oraz jakości. Bez wątpienia do kontroli ich stanu i ewentualnej wymiany powinny nas skłonić objawy w postaci pisków podczas hamowania, wydłużonej drogi hamowania czy drgań w czasie jazdy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.