Które silniki najlepiej współpracują z instalacją LPG?
Jeden z najczęściej powtarzanych mitów na temat instalacji LPG mówi, że konwertować można wyłącznie silniki z pośrednim wtryskiem. Nic bardziej mylnego. Instalacje starszych generacji rzeczywiście projektowane były z myślą o jednostkach, w których wtryskiwacze znajdowały się w kolektorze dolotowym; producenci nowoczesnych instalacji gazowych wychodzą daleko poza ten utarty i dawno nieaktualny schemat.
Obecnie na gaz można przerobić już każdy silnik z zapłonem iskrowym. Jakość pracy silnika zasilanego gazem nie jest uzależniona od jego rodzaju, ale od prawidłowego doboru i montażu instalacji. Chociaż w praktyce wciąż najłatwiejsza jest konwersja silników z pośrednim wtryskiem, samochód z wtryskiem bezpośrednim przerobiony na gaz wcale nie będzie słabszy, bardziej awaryjny ani trudniejszy w obsłudze.
Instalacja LPG do bezpośredniego wtrysku
Zdecydowana większość nowych samochodów korzysta z napędów z wtryskiem bezpośrednim. Producenci instalacji autogaz zdążyli już opracować technologie, umożliwiające konwersje takich silników. Przykład? Instalacja ZENIT DIRECT, która podaje gaz do silnika w pełnym zakresie prędkości obrotowej. Chociaż dla bezpieczeństwa wtryskiwaczy instalacja utrzymuje stały dotrysk benzyny, jazda po konwersji i tak pozwala zaoszczędzić ok. 20 zł na każdych przejechanych stu kilometrach.
Za prawidłowe dawkowanie gazu i dotrysk benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem odpowiadają zaawansowane technologicznie sterowniki. Dzięki nim i systemowi autodiagnostyki jednostka pracuje płynnie, a wszystkie elementy napędu są bezpieczne. Kierowca samochodu po zamontowaniu i wyregulowaniu instalacji w dobrym warsztacie nie powinien czuć żadnej różnicy w prowadzeniu auta. Natomiast na pewno odczuje ją podczas płacenia za paliwo na stacji – mówi ekspert z AG Centrum.
Instalacja autogaz do hybrydy
Jeszcze tańsza w eksploatacji i jeszcze bardziej ekologiczna hybryda? To ta z instalacją LPG. Silniki benzynowe w pojazdach hybrydowych to najprostsze elementy kombinowanych napędów; najczęściej wykorzystywane są jednostki z wtryskiem pośrednim. Do zagazowania takich silników używa się sekwencyjnych instalacji LPG IV generacji, a więc stosunkowo łatwych i niedrogich w montażu. Konwersja silnika benzynowego w hybrydzie na LPG okazuje się zwykle tańsza od montażu instalacji autogaz w silniku z bezpośrednim wtryskiem, jest to więc opcja naprawdę kusząca. Tym bardziej, że pozwoli zaoszczędzić nawet podczas jazdy w mieście. Właśnie dlatego w swoich samochodach hybrydowych instalacje autogaz chętnie montują taksówkarze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana