Metody napraw powypadkowych pojazdów ciężarowych w tym zabudów
Wypadki i kolizje są nieodłącznym elementem ruchu drogowego i przydarzają się nawet najbardziej doświadczonym oraz ostrożnym kierowcom, powodując większe lub mniejsze uszkodzenia pojazdu. Dla firm przewozowych kluczowe jest szybkie usunięcie efektów takich zdarzeń i przywrócenie ciężarówce pełnej sprawności. W przypadku napraw powypadkowych konieczne będzie często nie tylko naprawienie blacharki czy ramy, ale też kompleksowy remont zabudowy.
Specyfika uszkodzeń zabudów aut ciężarowych
Znaczna część aut ciężarowych i dostawczych jest wyposażona w różnego typu zabudowy, które dostosowują auto do potrzeb konkretnego zastosowania, pozwalając na przewóz ładunku określonego typu lub przeprowadzania rozmaitych prac. Są one wykonywane w przedsiębiorstwach zewnętrznych, niezależnych od dealerów poszczególnych marek, specjalizujących się w takich usługach, np. firmie AMP Serwis z Pabierowic, oferującej zabudowy skrzyniowe, samowyładowcze i kontenerowe, a także instalację osprzętu – wind załadowczych, HDS-ów, wzmocnień, przedłużeń ramy albo montażu haków.
W sytuacji, gdy w efekcie wypadku część zabudowy zostanie uszkodzona, konieczne jest przeprowadzenie specjalistycznych prac naprawczych, które pozwolą na ponowne bezpieczne wykorzystywanie auta zgodnie z przeznaczeniem. Zakres niezbędnych w tym zakresie zabiegów jest ściśle związany z rodzajem zamontowanej zabudowy i musi być wykonany niezależnie od napraw blacharsko-lakierniczych wynikających z problemów z nadwoziem, ramą czy wyposażeniem dodatkowym. Trzeba mieć na uwadze, że zlecenie takich prac firmie, która ma doświadczenie w produkcji zabudów, oznacza nie tylko skrócenie czasu realizacji, ale też obniżenie ich kosztu.
Co może zostać naprawione?
Rodzaj potrzebnych napraw jest uzależniony od typu konkretnej zabudowy oraz charakteru zniszczeń. W przypadku kontenerów będzie to na ogół odbudowa stelażu oraz płyt stanowiących poszycie zewnętrzne, często także kompleksowy remont lub wymiana drzwi bocznych albo tylnych. W samochodach z unoszoną skrzynią dość częste są usterki układu hydraulicznego, a także odkształcenie całej konstrukcji.
W autach z windami załadowczymi poza problemami z hydrauliką w grę wchodzą nierzadko także większe usterki ramp i ich mocowań. Poważnym wyzwaniem bywa także uszkodzenie zainstalowanego żurawia bądź podnośnika teleskopowego. Warto pamiętać, że urządzenia objęte dozorem urządzenia UDT mogą być remontowane wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia, a przed dopuszczeniem do użytkowania wymagane jest poddanie ich badaniu przez inspektorów UDT.
Poza prostowaniem, wymianą elementów oraz nakładaniem powłok antykorozyjnych lub malowaniem związanych z udziałem w wypadku konieczne mogą się okazać także naprawy zabudów łączące się z ich uszkodzeniem podczas normalnej eksploatacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana