Metody rozdrabniania opon

Guma jako materiał może mieć różnorodne zastosowanie. Produkowane z niej opony samochodowe po zużyciu zaliczają się do grupy odpadów wielkogabarytowych. Aby możliwe było ich składowanie i recykling, należy poddać opony odpowiedniej obróbce. Jednym z jej etapów jest rozdrabnianie. Jakie metody stosuje się zazwyczaj w tym procesie? Dlaczego rozdrabnianie ma tak duże znaczenie dla recyklingu odpadów gumowych?
Skład opon gumowych
W skład opon wchodzą dwa podstawowe materiały. Są to, osnowa oraz bieżnik. Osnowa składa się ze sznurów tekstylnych, pasa i stopki. Skład chemiczny opon natomiast zależny jest od producenta. Do najczęściej stosowanych pierwiastków i związków chemicznych należą:
- węgiel,
- żelazo,
- wodór,
- tlenek cynku,
- siarka,
- tlen,
- azot,
- kwasy stearynowe,
- fluorowce,
- związki miedzi,
- kadm,
- chrom,
- nikiel,
- ołów.
Zużyte opony należy gromadzić w punktach zbycia. Oddaje się je zazwyczaj do warsztatów samochodowych, u dealerów opon, na stacjach paliw lub u dostawców. Możliwość ich oddania do recyklingu powinny zapewniać także gminne centra. Zużyte opony zaliczają się do odpadów wielkogabarytowych, dlatego przed ponownym przetworzeniem muszą podlegać obróbce. Jednym z jej etapów jest rozdrabnianie oferowane przez firmę Hamado. Jak przebiega proces i jakie wyróżnia się jego metody?
W jaki sposób rozdrabnia się opony?
Obecnie rozdrabnianie opon odbywa się zazwyczaj w sposób mechaniczny. Jest to jeden z podstawowych procesów umożliwiających recykling ogumienia. Istotny jest w tym przypadku materiał, z jakiego została wyprodukowana opona, jej rozmiar, kształt, rodzaj powierzchni właściwej oraz to, jakim modyfikacjom była poddawana. Na podstawie tych wytycznych można dobrać właściwy dla danej opony sposób rozdrabniania. Dzięki temu procesowi otrzymuje się stal, włókna oraz gumę, które w procesie recyklingu poddaje się dalszej obróbce. Stal to materiał przyjmowany zwykle przez huty, które ponownie ją przetwarzają. Z włókien wykonuje się izolację termiczne, rozdrobnioną gumę zaś dzieli się na frakcje.
Rozdrabnianie opon przeprowadza się w większości przypadków w sposób mechaniczny. Odpady są rozcinane i rozcierane w temperaturze otoczenia lub po zamrożeniu w ciekłym azocie. Jest to tak zwana metodą kriogeniczna. Do tego sposobu obróbki opon wykorzystuje się młyny, granulatory oraz walcarki. Efektem rozdrabniania jest zatem miał lub granulat charakteryzujące się nieregularnymi kształtami.
Recyklingowi mogą być poddawane tylko opony z nieuszkodzonym bieżnikiem. Stosuje się je przede wszystkim w:
- rolnictwie,
- budownictwie krajobrazowym,
- obiektach portowych,
- W przemyśle rybnym,
W ochronie brzegów,
Najważniejszymi właściwościami, na jakie zwraca się uwagę podczas ponownego wykorzystania opon, jest ich żywotność i elastyczność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Skup Aut-Kasacja Pojazdów 24h/7 Laweta Złomowanie
Samochody - złomowanie
woj. pomorskie80-410 Gdańsk, Baczyńskiego 12D lok. 2
-
Uvex Safety Polska sp. z o.o. sp.k. Obuwie ochronne Heckel
BHP - artykuły, sprzęt
woj. opolskie47-208 Większyce, Głogowska 3a
-
Voli Kamp- Wypożyczalnia Kamperów
Samochody - wynajem
woj. pomorskie84-230 Rumia, Roszczynialskiego 20
-
Almex Recykling Sp. z o.o.
Samochody - złomowanie
woj. lubuskie66-407 Gorzów Wielkopolski, Podmiejska 15ae