Najczęściej wymieniane części samochodowe
Bez samochodu trudno już wyobrazić sobie zarówno dłuższe wyjazdy, jak i codzienne funkcjonowanie. Intensywna eksploatacja sprawia jednak, że części samochodowe ulegają zużyciu i z czasem wymagają wymiany. Niektóre komponenty trzeba zastępować nowymi regularnie, inne natomiast w zależności od ich faktycznego stanu. Sprawdźmy, jakie elementy auta wymieniane są najczęściej.
Filtry do samochodu
Zadaniem filtrów jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, szybko ulegają więc zużyciu. W samochodzie znajdziemy różne ich rodzaje:
- filtr oleju – zmieniany na nowy podczas każdej wymiany oleju w okresach zalecanych przez producenta;
- filtr paliwa – wymienia się go co roku albo co 20–30 tysięcy kilometrów;
- filtr powietrza – filtruje powietrze wpadające do silnika, zaleca się go zmieniać co 15–30 tysięcy kilometrów;
- filtr kabinowy – oczyszcza powietrze we wnętrzu, trzeba go zmieniać minimum raz w roku.
Wymiana filtrów zależy nie tylko od zaleceń producenta, ale także sposobu użytkowania samochodu i stylu jazdy. Nie warto tego odkładać, ponieważ zapchane i brudne filtry tracą swoją ochronną funkcję, w efekcie narażamy więc auto na poważniejsze usterki, a kierowcę i pasażerów na wdychanie szkodliwych substancji – podkreśla nasz rozmówca, pracownik hurtowni części samochodowych KJB w Szczecinie.
Elementy układu hamulcowego – klocki i tarcze
Sprawny układ hamulcowy jest kluczowy dla bezpiecznej jazdy, dlatego trzeba zwracać szczególną uwagę na elementy tego podzespołu i regularnie je wymieniać. Największym obciążeniom poddawane są klocki hamulcowe narażone na duże tarcia. Im dynamiczniejsza jazda, tym szybciej się zużywają, a wymiana na nowe może być konieczna już po kilku tysiącach kilometrów, podczas gdy przy bardziej ergonomicznym użytkowaniu liczba ta wydłuża się do kilkudziesięciu tysięcy. Na trwałość tego komponentu wpływa również tworzywo, z jakiego zostały zrobione.
Tarcze hamulcowe wymienia się mniej więcej dwa razy rzadziej niż klocki, przy czym szybciej zużywają się te zamontowane na przedniej osi. Alarmujące objawy nadmiernego wyeksploatowania tarcz to drgania kierownicy, pulsowanie pedału hamulca, piski podczas hamowania oraz ograniczenie efektywności hamowania.
Komplet rozrządu
Rozrząd to bardzo ważny podzespół każdego auta, odpowiadający za bezproblemową eksploatację całego pojazdu. Mechanicy zalecają zwykle wymianę całego układu, czyli paska rozrządu, rolek napinacza, rolek prowadzących, tłumika drgań i pompy wody co około 60–90 tys. kilometrów w starszych samochodach, a 120–150 tys. km w nowszych modelach. Warto przy tym zauważyć, że niezależnie od przebiegu pasek się starzeje i trzeba go wymieniać maksymalnie co 5 lat – to ważne, ponieważ jego zerwanie grozi tak zwanym spotkaniem tłoków z zaworami, a w konsekwencji kosztowną naprawą.
Świece zapłonowe lub żarowe
Świece – zapłonowe w silnikach benzynowych i żarowe w dieslach – mimo niewielkich rozmiarów pełnią bardzo ważną rolę w pojeździe, odpowiadając za prawidłową pracę silnika i umożliwiając jego uruchomienie. Stan świec zapłonowych wpływa również na moc i osiągi oraz czystość spalin emitowanych przez auto, z kolei świece żarowe podgrzewają powietrze w komorze spalania w ciągu zaledwie kilku sekund, a w czasie mrozów podlegają wyjątkowo intensywnemu zużyciu.
Jak często trzeba wymieniać świece? Odpowiedź na to pytanie zależy od ich eksploatacji, rodzaju i typu silnika. Świece zapłonowe wytrzymują zwykle od 30 do 100 tysięcy kilometrów, ale wymagają wymiany niezależnie od przebiegu, gdy zostaną uszkodzone, zabrudzone tłustą sadzą lub popiołem oraz kiedy elektroda centralna ulegnie deformacji bądź stopieniu. Świece żarowe w normalnych warunkach wystarczają na około 15 tysięcy cykli rozruchowych lub 100 tys. kilometrów. Na ich żywotność wpływa sposób eksploatacji samochodu – jeśli jest często odpalany, czas eksploatacji znacznie się skraca.
Akumulator
Do często wymienianych części samochodowych należy również akumulator. Odpowiada on za magazynowanie i dostarczanie energii elektrycznej do różnych podzespołów, a gdy się się rozładuje, uruchomienie pojazdu staje się niemożliwe, warto więc o niego dbać. Prawidłowo eksploatowana bateria posłuży dłużej, zasadniczo jednak ten komponent trzeba wymieniać na nowy co kilka lat, gdy jego pojemność spadnie do 50 procent.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana