Najczęstsze problemy z AdBlue w ciężarówkach
Zwiększenie wymagań w zakresie ochrony środowiska sprawiło, że producenci aut zostali zmuszeni do opracowania rozwiązań, które nie wpływając na uzyskiwaną moc oraz nie pogarszając ekonomiczności pojazdów, przyczynią się do zmniejszenia poziomu emisji substancji zwiększających ilości zanieczyszczeń powietrza. Wśród systemów, które mają za zadanie poprawę parametrów pod tym względem, są obowiązkowe przy silnikach diesla układy AdBlue.
Jak działają układy AdBlue?
Układy AdBlue pozwalają na wyeliminowanie tlenków azotu, które stanowią jeden z większych problemów w przypadku silników wysokoprężnych. Współpracują z katalizatorami SCR (Selective Catalytic Reduction), w których zachodzi proces tzw. selektywnej redukcji katalitycznej. Ich działanie jest możliwe ze względu na to, że płyn AdBlue, będący wodnym roztworem mocznika jest pobierany ze specjalnego zbiornika za sprawą pompy AdBlue i kierowany do wtryskiwaczy, które podają go wewnątrz katalizatora pod właściwym ciśnieniem. Funkcjonowaniem systemu zarządza odpowiedni sterownik, który nadzoruje pracę pompy i wtryskiwaczy, a także poziom płynu w zbiorniku. Mocznik natryskiwany na wydostające się z układu oddechowego spaliny pozwala na rozkład tlenków azotu do czystego azotu i wody. AdBlue musi jednak być utrzymywany w odpowiedniej temperaturze, ponieważ już w około 11°C dochodzi do jego krystalizacji, zimą, wczesną wiosną i jesienią wymaga więc dodatkowego podgrzewania. Zapas płynu co jakiś czas musi być uzupełniany, w zależności od liczby przejechanych kilometrów.
Przeczytaj również: Problemy z zapłonem - zaradzi im dobry mechanik
Jakie problemy powoduje korzystanie z układów AdBlue?
Największym problemem związanym z wykorzystywaniem AdBlue jest awaryjność układów, które służą do jego podawania. Podzespołami, które najczęściej ulegają awarii, a ich zakup jest kosztowny, są pompy AdBlue. Ponieważ oznacza to unieruchomienie auta, wielu kierowców decyduje się na skorzystanie z tzw. emulatora AdBlue, co jednak jest nielegalne i może doprowadzić do zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz ukarania mandatem. O wiele skuteczniejsza jest wymiana niesprawnej części. Wprawdzie nowe pompy są drogie, jednak z powodzeniem można je zastąpić regenerowanymi. Stosunkowo często psują się także wtryski AdBlue, które zapychają się wskutek zachodzącej krystalizacji. Podobnie jak pompy można je jednak naprawiać.
Przeczytaj również: Mobilny serwis TIR, jako pomoc na trasie
Pompy i wtryski do układów AdBlue w samochodach ciężarowych można znaleźć w ofercie firmy Stoksik Truck z Kargowej w województwie lubuskim. Specjalizuje się ona w sprzedaży nowych i używanych części zamiennych do pojazdów ciężarowych i ciągników siodłowych.
Przeczytaj również: Co można uzyskać poprzez wyłączenie lub usunięcie AdBlue?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana