Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek w samochodach osobowych
Turbosprężarki w samochodach osobowych służą do podwyższania mocy małych silników. Dzięki nim auto zyskuje dosyć przyzwoity moment obrotowy. Niestety, elementy te ulegają częstym awariom. Z tego powodu właściciel pojazdu musi być przygotowany na koszty wymiany lub naprawy turbosprężarki. Jakie są najczęstsze przyczyny usterek? O tym w poniższym artykule.
Problemy z substancją do smarowania
Turbosprężarka to element o dosyć prostej budowie. Jej działanie opiera się na wykonywaniu ruchu obrotowego. Z tego powodu odpowiednie smarowanie to podstawa dla uniknięcia awarii. Niestety, z problemem właściwego rozprowadzania oleju spotyka się niejeden właściciel samochodu. Jak twierdzą pracownicy Turbo Kliniki, dotyczy on głównie:
Przeczytaj również: Jakie problemy z turbosprężarkami pojawiają się najczęściej?
- niedostatecznego smarowania,
- zanieczyszczonego oleju,
- źle dobranej substancji smarnej,
- nieprawidłowego uszczelnienia,
- degradacji oleju.
Swobodny przepływ oleju jest utrudniony zwłaszcza w starszych modelach samochodów osobowych. Problemy ze smarowaniem mogą dotyczyć także zanieczyszczeń dostających się do płynu. Wynikają one głównie z powodu zużywania się silnika, gromadzenia osadu czy przedostawania się wody do paliwa. Aby turbosprężarka działała sprawnie, należy odpowiednio dobrać rodzaj oleju. Niewłaściwa substancja smarna wytwarza nagar i nie zapewnia wystarczającego filmu olejowego. Właściciel powinien pamiętać też o częstej wymianie oleju, aby nie doprowadzić do jego degradacji. Symptomami świadczącymi o problemach z turbosprężarką są zazwyczaj wycieki oleju. Do takiej sytuacji doprowadzają nieprawne odpowietrzenie układu korbowego, przedmuchy w silniki, zbyt wysoko poziom oleju, niedrożny przewód odprowadzający czy zapchany układ wydechowy.
Nieprawidłowe użytkowanie samochodu
Awarie mogą wynikać także z niewłaściwego użytkowania samochodu przez właściciela. Niezależnie od przyczyny trzeba liczyć się z regeneracją turbosprężarki. Do szybszego zużycia elementu i problemów z jego działaniem przyczynia się, między innymi nieprawidłowy tuning. Mimo iż ten sposób podniesienia mocy silnika jest dosyć tani, może doprowadzić do nadmiernego obciążenia turbosprężarki. Ingerencja w ciśnienie doładowania może w tym przypadku przynosić więcej szkody niż pożytku.
Wszelkie usterki mogą pojawiać się też w wyniku przekroczenia momentu obrotowego. Może on nastąpić poprzez zewnętrzną ingerencję lub zużycie innych elementów układu. Najczęstsze przyczyny przekroczenia momentu obrotowego to nieszczelność, słaby dopływ powietrza do silnika, źle ustawienie zmiennej geometrii turbosprężarki, zużyte wtryskiwacze czy też awaria elektroniki sterującej zmienną geometrią.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana