Najważniejsze czynności przy budowie dróg
Budowa dróg jest zadaniem, które wymaga zastosowania nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale ogromnej wiedzy i doświadczenia. Tylko wtedy można mówić o sprawnym i profesjonalnym wykonaniu drogi. Proces ten to także szereg dokumentów, które trzeba wypełnić. Poza tym każda trasa w Polsce musi spełniać wiele rygorystycznych przepisów. Na czym polega budowanie dróg?
Na czym polega budowa dróg?
Proces budowy dróg wymaga przede wszystkim odpowiedniej logistyki i zaplanowania. To głównie właściwie stworzony projekt, przemyślane kwestie merytoryczne oraz logistyczne. Zanim w ogóle prace budowlane drogi będą mogły zostać wykonane, trzeba właściwie przygotować grunt. To z kolei zależy od tego, czy będzie kładziona nowa nawierzchnia, czy usuwa się istniejącą strukturę. Roboty drogowe obejmują takie czynności, jak usunięcie warstwy próchnicy lub skruszenie starej struktury. Warstwa próchnicy bardzo utrudnia powiązanie gruntu rodzimego i nasypowego. Usunięcie starej warstwy to konieczność w sytuacji, gdy ma się do czynienia z mocnymi konstrukcjami drogowymi. Jeśli zależy Ci na trwałej nawierzchni, to w Kościanie budowa dróg spełni Twoje oczekiwania!
Z jakich etapów składa się proces budowy dróg?
Następny etap budowania dróg to przygotowanie korpusu. W tym celu profiluje się powierzchnię i zagęszcza grunt. Koniecznością jest także stabilizacja za pomocą cementu, czyli połączenie gruntu z wodą i tym materiałem. Zagęszczanie trwa zazwyczaj kilka dni, a po tym czasie mieszanka zyskuje pożądane właściwości takie, jak wytrzymałość, odporność na działanie warunków atmosferycznych czy zwartość. Stabilizacja jest niczym innym, jak powiązaniem gruntu i cementu. Następnie układa się cement spajający całą powierzchnię. Warto pamiętać, że prace budowlane w tej kolejności pozwalają zachować odpowiedni profil drogi. Profesjonalne prace z tego zakresu oferują m.in. usługi budowlane K. Nadobnik, który korzysta z nowoczesnego parku maszynowego.
Jakie warstwy tworzą drogę?
Droga składa się z 5 podstawowych warstw, z czego górną stanowi warstwa ścieralna. Następny element to warstwa wiążąca, która umożliwia przenoszenie nacisku powstającego na skutek obciążenia nawierzchni. Przesuwa także ten nacisk na niżej położone warstwy. Podbudowa asfaltowa to z kolei element nośny konstrukcji, który opiera się na masie mineralno-bitumicznej. Podbudowa z kruszyw jest z kolei czymś w rodzaju fundamentu – absolutną podstawą konstrukcji nawierzchni drogowej. Warstwa mrozoodporna gwarantuje z kolei stabilność niezależnie od temperatury.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana