Od czego zależy przyczepność opony do podłoża?
Opony do zastosowań przemysłowych, które są montowane w maszynach roboczych, sprzęcie rolniczym oraz budowlanym i w pojazdach stosowanych w transporcie bliskim mają nieco inną konstrukcję niż te spotykane w autach osobowych lub ciężarówkach, jednak muszą spełniać podobne wymagania. Do ważniejszych z nich należą wysoka wytrzymałość na obciążenia związana z masą sprzętu, a także dobra przyczepność.
Dlaczego przyczepność opon jest tak ważna?
Pojazdy i maszyny robocze muszą poruszać się po terenie prowadzenia prac zarówno podczas wykonywania konkretnych zadań, jak i przejazdu do nich. Ze względu na zmniejszenie strat energii wykorzystywanej do napędzania urządzeń, kluczowe znaczenie będzie miało jej efektywne przekazywanie na styk koła i podłoża momentu obrotowego. Jeżeli koła będą wpadały w poślizg, będzie to oznaczało marnowanie paliwa i przyspieszone ścieranie się mieszanki gumowej. Okaże się to ważne również przy podjeżdżaniu pod górki, rampy czy przeszkody terenowe. Przyczepność będzie istotna także ze względu na utrzymanie kierunku jazdy. W grę wchodzi tu tzw. trzymanie boczne, które jest istotne przy pokonywaniu zakrętów z większą prędkością, ale też jeździe po pochyłościach. Nie można zapominać o roli przyczepności w skutecznym hamowaniu i zatrzymywaniu pojazdu, który ma dużą masę własną oraz musi gwarantować duży uciąg. Sprzęt, w którym korzysta się z opon przemysłowych, jeździ często po nawierzchniach, które są nierówne, mogą być sypkie lub grząskie, a także obfitują w kamienie o ostrych krawędziach. W przypadku opon do wózków widłowych, ładowarek, równiarek, żurawi samojezdnych czy wodzideł technologicznych podobnie jak przy klasycznych samochodach najważniejszy będzie odpowiedni dobór mieszanki gumowej oraz zastosowany bieżnik i rodzaj oplotu.
Przeczytaj również: Jak prawidłowo przechowywać opony?
Najważniejsze cechy wpływające na przyczepność opon
Opony przemysłowe są zwykle produkowane w dwóch rodzajach – jako radialne oraz diagonalne. Rozróżnienie między nimi wiąże się z rodzajem kordu, który w oponach diagonalnych jest układany krzyżowo, co daje większą sztywność i podobną wytrzymałość na całym obwodzie. W oponach radialnych kord jest ułożony promieniowo, przez co są one bardziej miękkie, dając lepsze przyleganie do nawierzchni. W oponach stosuje się też różne rodzaje kształtu bieżnika, jak ma to miejsce w przypadku opon oferowanych przez firmę Magna Tyres Poland. W grę wchodzi bieżnik żebrowany, o zwiększonej przyczepności, klockowany do nawierzchni kamienistych, a także kamienistych o wysokim uziarnieniu oraz kamienistych luźnych, jak również bieżnik gładki. Stosuje się także zróżnicowanie głębokości bieżnika – poza zwykłymi są też dostępne głębokie oraz dodatkowo pogłębione.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana