Po czym poznać, że wtryskiwacze w silniku uległy zużyciu?
Prawidłowe działanie wtryskiwaczy w silniku jest niezbędne do tego, aby pojazd w ogóle ruszył. Ten element odpowiada bowiem za dostarczenie paliwa do komór spalania. Choć wtryskiwacze rzadko ulegają nagłej awarii, to jednak już pierwsze objawy powinny skłonić użytkownika do sprawdzenia stanu samochodu. Chcąc zapobiec większym konsekwencjom, pomocna może okazać się regeneracja silnika. Jak rozpoznać pierwsze symptomy zużycia? O tym poniżej.
Najczęstsze objawy zużytych wtryskiwaczy
Wtryskiwacze we współczesnych silnikach Diesla z systemem Common Rail zużywają się średnio po przebiegu między 200 a 250 tysięcy kilometrów. Wobec tego prędzej czy później konieczne będzie zgłoszenie się do serwisu zajmującego się regeneracją silników i układów zasilania. Jak zostało wspomniane, rzadko zdarza się, aby wtryskiwacze ulegały nagłemu zepsuciu, aczkolwiek zlekceważenie wszelkich symptomów może prowadzić do znacznie gorszych konsekwencji. Ponadto objawy początkowo są trudne do dostrzeżenia. Wobec tego należy być wyczulonym na wszelkie zmiany w funkcjonowaniu pojazdu.
Przeczytaj również: Gdzie przeprowadzać pogwarancyjne naprawy ciężarówek marki MAN?
Wśród najczęściej występujących objawów zużytych wtryskiwaczy uznaje się:
- dymienie na biało lub czarno,
- problemy z uruchomieniem silnika – zarówno na ciepło, jak i na zimno,
- drgania lub gaśnięcie silnika na jałowym biegu,
- spadek mocy podczas jazdy,
- nierówna praca silnika – np. wydłużony rozruch czy falujące obroty.
Powyższe symptomy mogą wynikać także z wielu innych powodów, nie do końca związanych z samymi wtryskiwaczami. W związku z tym warto niezwłocznie zgłosić się do warsztatu samochodowego specjalizującego się w serwisie i regeneracji silników – zwłaszcza że do sprawdzenia poprawności działania wtryskiwaczy przeprowadzany jest m.in. test komputerowy.
Przeczytaj również: Naprawy pogwarancyjne MAN - najczęstsze usterki
Wymiana wtryskiwaczy czy regeneracja układu zasilania silnika?
W przypadku, gdy zostanie zdiagnozowane, że wtryskiwacze w silniku uległy zużyciu, to do wyboru pozostają dwie opcje – wymiana lub regeneracja. Jak potwierdzają specjaliści ze śląskiego serwisu samochodów ciężarowych Pes Marian Sycha – w większości przypadków regeneracja będzie bardziej opłacalną opcją, aniżeli zakup nowych wtryskiwaczy. Co więcej, naprawione wtryskiwacze charakteryzują się równie wysoką trwałością, co elementy fabrycznie nowe. Naturalnie wiele zależy od rodzaju pojazdu, rocznika, czy konstrukcji silnika – dlatego najważniejszy jest wcześniejszy przegląd.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana