Podstawowe rodzaje nawierzchni drogowych
Nawierzchnie drogowe tworzą warstwę wierzchnią drogi, po której poruszają się różnego rodzaju pojazdy mechaniczne. Najczęściej wykorzystywanymi materiałami w celu ich budowy są kruszywa drogowe. Chociaż ich funkcja jest jednakowa, to udaje się wyróżnić co najmniej kilka różnych typów kruszyw, które dobiera się ze względu na rodzaj użytkowania nawierzchni. Poznaj te stosowane najczęściej.
Kruszywa drogowe według klasyfikacji
Bez względu na rodzaj kruszywa drogowego, każde można zdefiniować jaki materiał sypki pochodzenia skalnego. Wyróżnić można kruszywo organiczne, mineralne oraz przemysłowe. Warto dodać, że tego rodzaju materiały wykorzystywane do nawierzchni dróg różnią się strukturą – mogą być drobne, grube albo stanowić mieszankę różnych frakcji.
Jak wyjaśniają pracownicy zakładu kruszyw WIKRUSZ, niektóre kruszywa drogowe, jak glinoporyt czy gralit mogą być poddawane obróbce termicznej, ale wykorzystywane są również takie, które obróbce nie podlegają. Do tej grupy zaliczyć można kruszywa przemysłowe, w tym elporyt oraz żużel paleniskowy. Ich właściwości są różne, dlatego wykorzystuje się je do innego typu nawierzchni jezdnych.
Rodzaje nawierzchni według zastosowania
Każda nawierzchnia drogowa musi wykazywać najlepszą jakość, być odporna na intensywną eksploatację oraz niekorzystne czynniki zewnętrzne. Dopasowując odpowiedni rodzaj nawierzchni, udaje się dostosować warunki jezdne do wymagań jej użytkowników. Poruszanie się po drodze ma być optymalnie bezpieczne oraz w pełni komfortowe.
Najprostszy rodzaj nawierzchni to ten dobierany do dróg gruntowych. W ich przypadku nie trzeba ingerować w grunt poprzez budowanie kolejnych warstw. Nawierzchnie gruntowe są naturalne, najczęściej stosowane jako niewielkie drogi dojazdowe. Trzeba pamiętać, że nie są one odporne na ciężki ruch.
Najczęściej wykorzystywanym rodzajem nawierzchni są te z kruszyw drogowych. W podstawowej wersji stosuje się je do budowy dróg tymczasowych albo leśnych. Nie są one w pełni odporne na ciężki ruch, natomiast pozwalają uzyskać poprawną równość warstwy jezdnej.
Aby poprawić parametry nawierzchni z kruszywa, z powodzeniem można je ulepszać, łącząc ze spoiwem, na przykład cementem, wapnem, bitumem czy żywicą. Dzięki temu uzyskuje się nawierzchnię w pełni odporną na ciężar, pylenie i ubytki, jakie mogą powstawać w procesie ich intensywnej eksploatacji. Należy dodać, że duża popularność nawierzchni z kruszyw podyktowana jest ich nie tylko dobrą jakością, ale również stosunkowo niską ceną.
Innymi rodzajami nawierzchni są te wykonane z kostki, mieszanek mineralno-asfaltowych albo betonu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana