Różnice między naprawą a regeneracją koła dwumasowego

W wielu autach komfortową jazdę i płynną zmianę biegów zapewniają koła dwumasowe. Większość kierowców z pewnością nie ma pojęcia o ich istnieniu dopóty, dopóki nie usłyszą niepokojących hałasów dochodzące z okolic silnika i nie doświadczą jego nierównej praca i drgań na biegu jałowym. Wówczas staną przed wyborem – wymienić czy regenerować dwumasę? Podpowiadamy, czym różnią się obydwie procedury.
Czym jest koło dwumasowe w kilku zdaniach?
Działanie koło dwumasowego przypomina funkcjonowanie klasycznego i znanego w technice od bardzo dawna koła zamachowego. Rozwinięty projekt pierwotnego urządzenia został unowocześniony i uzupełniony o tłumik drgań skrętnych. Koło dwumasowe składa się z dwóch części połączonych osiowo i mogących obracać się względem siebie nawet o 80 stopni. Dzięki takiej konstrukcji koło dwumasowe jest efektywnym nośnikiem energii potrzebnej do wygaszania drgań silnika.
Naprawa a regeneracja koła dwumasowego
Koło dwumasowe zmniejsza wibracje jednostki napędowej. Nie tylko zapewnia wysoką kulturę pracy silnika, ale także mniejsza zużycie jego elementów, a także przyczynia się do bardziej ekonomicznego spalania. W przypadku zużycia się koła dwumasowego konieczna jest jego naprawa lub regeneracja. Jeśli za naprawę uznamy wymianę dwumasy na nową, to regeneracja koła dwumasowego jest zupełnie innym sposobem przywrócenia jego sprawności. Przy naprawie warsztaty mechaniczne wykonują wymianę uszkodzonego podzespołu na fabrycznie nową dwumasę o parametrach zgodnych ze specyfikacją producenta. Regeneracja koła dwumasowego zaś jest usługą wieloetapową i przebiega z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń i narzędzi.
Jak przebiega regeneracja dwumasy?
Pierwszą czynnością jest demontaż dwumasy w profesjonalnym serwisie mechanicznym. Dobrym przykładem takiego serwisu jest warsztat regeneracji części motoryzacyjnych Regro w Kielcach. Rozpoczynają oni regenerację od dokładnego mycia oraz piaskowanie obudowy i elementów, które będą wykorzystywane. Właściwa regeneracja koła dwumasowego polega na wymianie wszystkich uszkodzonych elementów z wnętrza mechanizmu. Powierzchnie cierne muszą zostać przetoczone i przeszlifowane. Pozwala to na wyrównywanie wszystkich wad powstałych w wyniku pracy tarczy sprzęgłowej. Kolejnym etapem jest złożenie wszystkich elementów i zamknięcie dwumasy poprzez nitowanie. W tym momencie następuje bardzo istotna czynność, a mianowicie dynamiczne wyważanie koła dwumasowego, które zapewni prawidłowe działanie podzespołu. Warto zaznaczyć, że źle wyważone koło dwumasowe może spowodować uszkodzenie sprzęgła, skrzyni biegów lub silnika.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Auto-Mościska Serwis Mirosław Ropiak
Samochody - stacje obsługi, mechanicy
woj. mazowieckie05-080 Mościska, 3 Maja 53
-
Elektro-Części Tomasz Kornijczuk
Samochody - akcesoria, części zamienne - naprawa
woj. śląskie41-800 Zabrze, Wolności 377
-
Auto Klinika Nosarzewski
Samochody - stacje obsługi, mechanicy
woj. mazowieckie05-500 Stara Iwiczna, Mleczarska 1
-
Auto Elektro Klima Daniel Mazurkiewicz
Samochody - regeneracja podzespołów
woj. dolnośląskie50-541 Wrocław, al. Armii Krajowej 53 lok. E