Sprawdzanie zawieszenia w aucie szarpakiem hydraulicznym
Badanie stanu zawieszenia pojazdu jest niezwykle ważne. Kontrola pozwala wykryć nieprawidłowości, a tym samym zapobiegać wypadkom podczas jazdy. Zawieszenie w aucie sprawdza się między innymi za pomocą szarpaka hydraulicznego. Narzędzie to służy dokładnie do wykrywania luzów w połączeniach. Badania tego rodzaju powinien przeprowadzać fachowiec wyłącznie na sprawdzonym i profesjonalnym sprzęcie.
Z czego składa się zawieszenie samochodowe?
Usterki zawieszenia są bardzo łatwe do wyczucia. Można je zauważyć podczas zwyczajnej jazdy samochodem. Początkowo właściciel auta może nawet nie zorientować się, że dzieje się coś złego, jednak z czasem awaria na pewno nie umknie jego uwadze.
Jazda z zawieszeniem, które jest w złym stanie, stwarza zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Jego badanie powinno przeprowadzać się regularnie, ponieważ tak jak wspomniano, usterka na początku może być niewyczuwalna. Kontrolując zawieszenie, należy dokładnie obejrzeć każdą jego część, czyli:
- resory piórowe,
- sprężyny śrubowe,
- drążki skrętne,
- poduszki pneumatyczne,
- tłumiki cierne,
- tłumiki hydrauliczne,
- tłumiki pneumatyczne,
- wahacze,
- drążki reakcyjne,
- ograniczniki ruchu.
Sprawność powyższych elementów zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę po nierównym terenie. Prawidłowo działające zawieszenie tłumi wszelkie drgania. Jednym z badań, które należy przeprowadzić podczas kontroli, jest ocena luzów połączeń sworzniowych dokonywana za pomocą szarpaka hydraulicznego.
Czym jest szarpak hydrauliczny i do czego służy?
Szarpak hydrauliczny to urządzenie służące do kontroli elementów zawieszenia pojazdu. Badanie z jego wykorzystaniem polega na wymuszaniu szarpnięć kołami jezdnymi. Jest to tak zwana metoda organoleptyczna pozwalająca na ocenę luzów. Urządzenie tego typu powinno znajdować się na wyposażeniu standardowej linii diagnostycznej przeprowadzającej kontrolę pojazdów do 3,5 tony. Szarpak wykorzystuje między innymi Warsztat samochodowy BAS S.C. z Zabrza.
Przed przystąpieniem do badania należy najechać kołami pojazdu na płyty przesuwne. Elementy te przesuwają się w czterech kierunkach, a diagnosta obserwuje stan luzów poddawanych ocenie. Szarpak oświetla je lampą halogenową sterującą, co umożliwia dokładne przeprowadzenie badania. Urządzenie może obsługiwać jedna osoba posiadającą odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.
Każdy szarpak hydrauliczny jest zbudowany z płyt szarpiących, zasilacza, rozdzielaczy, skrzynki rozdzielczej, szafki sterowniczej i lampy sterującej. Ruch płyt możliwy jest dzięki siłownikom jednostronnego działania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana