Transport ADR a dodatkowe oświetlenie. Dlaczego obowiązuje zakaz używania lamp o powierzchni metalowej?
Transport materiałów niebezpiecznych ADR obwarowany jest szeregiem przepisów i ograniczeń mających na celu ochronę kierowców, osób postronnych i środowiska przed ewentualnymi szkodliwymi skutkami takiego transportu. Wśród tych przepisów znajduje się również zakaz używania dodatkowego oświetlenia o metalowej powierzchni. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego ta zasada obowiązuje? Jeśli chcesz wiedzieć, kliknij!
Transport ADR – istota przepisów i ograniczeń
ADR to międzynarodowa konwencja dotycząca transportu drogowego materiałów niebezpiecznych, która została opracowana w 1957 roku przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ. Zawiera przepisy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, jak również ochronę środowiska naturalnego. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania tych wytycznych, które obejmują budowę i wyposażenie pojazdów oraz sposób załadunku czy rodzaj materiałów niebezpiecznych. Warto zauważyć, że przepisy dotyczące pracy kierowców ADR są regularnie aktualizowane i dostosowywane do zmieniających się standardów bezpieczeństwa i badań naukowych. Właśnie na podstawie tych analiz wprowadzone zostały ograniczenia dotyczące oświetlenia pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
Metalowe powierzchnie w oświetleniu a zagrożenie iskrzeniem
Głównym powodem, dla którego zakazano stosowania lamp o metalowej powierzchni, jest ryzyko powstania iskry, która może stanowić źródło potencjalnego zapłonu w przypadku przewozu materiałów łatwopalnych czy wybuchowych. Przeważnie jest to wynik elektrostatycznego rozładowania, które może wystąpić w wyniku tarcia między metalowymi elementami lampy. Takie iskry mogą doprowadzić do zapłonu oparów materiałów niebezpiecznych, co z kolei powoduje ryzyko wybuchu czy pożaru.
Alternatywne rozwiązania w oświetleniu pojazdów ADR
W odpowiedzi na wymagania przepisów ADR dotyczące zakazu stosowania lamp o metalowej powierzchni, producenci oświetlenia samochodowego opracowali alternatywne rozwiązania. Jak można dowiedzieć się na stronie internetowej firmy Trans Polonia Group z Tczewa, która zajmuje się szkoleniem ADR dla kierowców i organizuje prać kierowców cystern, obecnie dostępne są lampy wykonane z materiałów odpornych na iskrzenie, takich jak tworzywa sztuczne czy włókna szklane. Wykorzystanie takich rozwiązań pozwala uniknąć zagrożeń związanych z potencjalnym zapłonem oparów niebezpiecznych substancji. Ponadto warto zauważyć, że część przewoźników stosuje również systemy ostrzegania przed wytworzeniem się ładunków elektrostatycznych oraz odpowiednie procedury eksploatacyjne mające na celu eliminację ryzyka iskrzenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana