Artykuł sponsorowany

W jaki sposób muszą być oznakowane parkingi publiczne?

W jaki sposób muszą być oznakowane parkingi publiczne?

Polacy kupują coraz więcej pojazdów. Miasta muszą się dostosować do tego zjawiska i zadbać o tworzenie nowych miejsc postojowych (zarówno na parkingach publicznych, jak i prywatnych). Każdy z parkingów powinien być odpowiednio oznakowany – to gwarantuje jego widoczność oraz bezpieczeństwo. Jakie oznaczenia pojawiają się na parkingach publicznych (i nie tylko)? 

Czym cechuje się oznakowanie pionowe i poziome?

Do oznakowania parkingów, czyli miejsc o natężonym ruchu pojazdów, wykorzystuje się oznakowanie pionowe i poziome. To drugie ma postać namalowanych na jezdni znaków, wyznaczających, np. kierunek jazdy czy miejsce postojowe. Najważniejszy z nich to znak poziomy P-20 (tzw. koperta). Najczęściej odnosi się do osób niepełnosprawnych, dostawców towarów i pracowników pobliskiego obiektu, biurowca.

Oznakowanie pionowe służy natomiast sprecyzowaniu tego, kto może parkować w danej strefie. Najczęściej pojawiają się oznaczenia D-18, D-18a, D-18b, D-44, D-45. Takie znaki drogowe informują, że dane miejsce jest publicznym punktem postojowym. Pojawiają się także znaki od T-30d do T-30i, które określają sposób ustawienia pojazdu na miejscu postojowym. Zakres stosowania oznakowania pionowego wynika z przyjętej odgórnie organizacji ruchu (czy na danej trasie jest pierwszeństwo przejazdu, reguła prawej strony, równorzędność wszystkich skrzyżowań itd.). 

Firma Vera-Via zajmuje się dystrybucją poziomych i pionowych znaków drogowych. Działa na terenie województwa śląskiego.

Na parkingach publicznych zaleca się stosować znaki z grupy wielkości Małe lub Mini. Jeśli pojawią się większe znaki, mogą one znacznie naruszyć widoczność na drodze i być bardziej podatne na zniszczenia. Powinno być ich jak najmniej. Mają być precyzyjne.

Oznakowanie parkingu publicznego a prawo

Wszystkie znaki parkingowe muszą być zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów grodowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Jak oznakowane są prywatne parkingi?

Strefy płatnego parkowania są oznaczone nieco inaczej. Wymagają one dodatkowego wyróżnienia, wraz z ewentualnym zakresem godzinowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.