Wskazania do serwisowego wypalenia DPF
Kierowcy, którzy na co dzień wykorzystują samochody z silnikiem diesla, mają świadomość tego, czym jest DPF i jak wygląda jego wypalanie. Niestety w dalszym ciągu część z nich lekceważy tę kwestię, nie zdając sobie sprawy, jak wpływa ona na pracę i stan silnika pojazdu. W niektórych przypadkach konieczne jest serwisowe wypalanie DPF. Zastanawiasz się, kiedy to niezbędne? Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat.
W jaki sposób działa filtr DPF w samochodzie z silnikiem diesla?
Filtry DPF to charakterystyczne elementy każdego silnika diesel. Wykorzystuje się je głównie ze względu na rodzaj paliwa, jaki potrzebny jest do jego prawidłowego działania. Spalanie w silniku diesla powoduje emisje takich elementów, jak:
- pyłki węgla,
- cząsteczki tlenków metali,
- węglowodory aromatyczne.
Wszystkie wymienione elementy mają negatywny wpływ na środowisko. Dlatego tak ważna jest prawidłowa praca filtra DPF, którego zadaniem jest odfiltrowanie wszystkich zanieczyszczeń stałych. Element ten zbudowany jest z sieci gęsto ze sobą połączonych kanalików, przez które przechodzą spaliny i oczyszczają się. Prawidłowo działający filtr cząstek stałych wymaga wysokich obrotów w samochodzie oraz temperatury, która może sięgać nawet do 400˚C. Warunki takie najczęściej można uzyskać na drodze szybkiego ruchu, gdzie proces wypalania filtra DPF zachodzi automatycznie. Jednak co w sytuacji, kiedy wykorzystuje się samochód z silnikiem diesla do spokojnej jazdy po mieście? Wówczas niezbędne jest serwisowe wypalanie DPF.
Dlaczego wykonuje się serwisowe wypalanie sadzy z filtra DPF?
Problemem często występującym w silnikach diesla jest przerwanie przepustowości filtra wskutek jego zapchania. Wynika to z braku naturalnego procesu wypalania. Wśród innych przyczyn wymienia się także:
- stosowanie złej jakości oleju napędowego,
- rzadką wymianę oleju,
- zbyt agresywną jazdę na nierozgrzanym silniku.
Jazda po mieście również nie sprzyja poprawnemu działaniu filtra DPF. Nie ma wówczas możliwości uzyskania odpowiednich warunków do samoistnego oczyszczenia się filtra.
Sposobem na poradzenie sobie z zapchanym filtrem DPF w samochodzie jest skorzystanie z pomocy specjalistów np. firmy Regeneracja Filtrów Cząstek Stałych DPF FAP. Wskazaniami do serwisowego wypalenia zanieczyszczeń z DPFa są komunikaty, jakie pokazuje samochód. Zalicza się do nich między innymi przejście silnika w stan awaryjny, spadek osiągów, samoczynne zwiększanie obrotów czy wyraźną woń sadzy. Sam proces serwisowania jest bardzo prosty. Specjaliści rozgrzewają filtr do temperatury 600˚C, a następnie przepuszczają przez niego specjalną mieszankę, która usuwa zanieczyszczenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana