Jak wybrać lakier do samochodu?
O lakier samochodowy należy dbać szczególnie w okresie zimowym. Wtedy śnieg, błoto czy mróz przyczyniają się do rdzawienia podwozia. Dochodzi również nierzadko do matowienia czy uszkodzeń mechanicznych nadwozia. Na proces lakierowania składa się kilka etapów. W naszym artykule dajemy wskazówki, jak wybrać lakier. Jak wygląda polerowanie i woskowanie lakieru? Czy jest to konieczne? O czym jeszcze warto wiedzieć?
Jak dokonać doboru lakieru do auta?
Na początek trzeba dobrać rodzaj lakieru do auta. Poszczególne lakiery różnią się od siebie składem. Zawierają żywice poliakrylowe i są chemicznie utwardzane. Wystarczy jedna warstwa na karoserię. Co ciekawe, podstawowe lakiery są jednokomponentowe. Do ich przygotowania lakiernik wykorzystuje rozcieńczalnik, czyli bezbarwny lakier. W przypadku wodnego cechuje się wysoką trwałością. Należy jednak długo czekać, aż wyschnie. Istotny jest także rodzaj połysku. Metaliczne lakiery składają się z drobinek aluminium i nadają nie tylko blasku, ale też trwałości. Mogą być także niemetaliczne. W ten sposób lakier samochodowy umożliwia otrzymanie twardej powierzchni, która jest odporna na zniszczenie. Ich wadą jest nieefektowny wygląd. Nie używa się ich w autach wysokiej klasy.
Z kolei matowe stosuje się do malowania sportowych aut. Niestety są podatne na utlenianie oraz powstawanie rys. Mogą również szybko odpryskiwać. Oprócz tego nie można zapomnieć o perłowych. W sklepach lakierniczych można znaleźć perłowe rodzaje, które zawierają cząstki aluminium i kryształków górskich. Ich wadą jest niewielka trwałość. Alternatywą mogą być lakiery z dodatkiem rdzy. Są szczególnie popularne przy zabytkowych autach. Ciekawe są także modele, które przypominają efekt „kameleona”. Polega to na zmianie odcieni pod każdym kątem.
W jaki sposób zamawia się kolor lakieru samochodowego?
Na zamówienie lakieru samochodowego wpływa:
- marka samochodu
- model auta
- rok produkcji
- kod koloru
Fabryczny numer koloru znajduje się zazwyczaj na znamionowych tabliczkach.
Jak polerować lakier?
Polerowanie lakieru to przedostatni etap pracy lakierniczej. W tym celu usuwa się lakiernicze wtrącenia i przygotowuje się połysk do odpowiedniej jakości. Używa się rotacyjnej polerki, która ma regulowane obroty. Cechuje się funkcją mimośrodu. Zawiera różne ze względu na twardość gąbki, pad futrzany czy bawełniany. Przydarzą się także tworzywa, pasty czy mleczka. Najlepiej, aby polerowanie odbywało się w zamkniętej hali. Ważne, aby auto było czyste. Plastikowe części można zabezpieczyć papierową taśmą. Następnie nakłada się nieznaczną ilość pasty na polerski pad. Później poleruje się karoserię kolistymi ruchami. Pozostałości pasty można wytrzeć ściereczką z mikrofibry. Kolejnym etapem będzie użycie wosku samochodowego.
Woskowanie auta
Woskowanie powala na wydobycie głębi lakieru, ale też stanowi dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Potrzebne są preparaty do woskowania, gąbka lub ściereczka z mikrofibry. Najlepsze efekty da twardy wosk. Przedtem warto go wystawić na słońce na około 20 minut. W ten sposób będzie się go łatwiej nakładać. Po aplikacji powinno się otrzymać jakby cienką mgiełkę. Po wyschnięciu trzeba ją spolerować gąbką lub czystą ściereczką.
Ostatni etap – pielęgnacja
Z powodu stałej eksploatacji, lakiery samochodowe są narażone na zniszczenie przez czynniki zewnętrzne. Dlatego należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak mycie auta. Ważne, aby używać w tym celu sprawdzonych środków myjących. Szczególnie nadwozie powinno być odtłuszczone. Dobrze także sprawdzić głębokość zniszczeń. Nierzadko w przypadku drobnych rysek można je samodzielnie usunąć.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana